Jak je nebezpečné (ne)umět česky

Fronty na cokoli bere zralý muž jakou nutnou součást společenského života. Dříve na banány nebo na maso, dnes na úřadech nebo na testování na covid. Časy se mění a s ním i preference cílů.

Frontám na cokoli je kromě ztráty času, nepříjemného postávání ve vedru nebo chladu a aktuálně zvýšeného rizika nákazy, nutno přiznat významnou sociální funkci. Je to jedno z mála míst, kde se setkávají zcela náhodně úplně neznámí lidé všeho věku, všech pohlaví a všech možných názorů, aniž by přišli za zábavou nebo chtěli vyjádřit svůj souhlas nebo nesouhlas s politikou nebo čímkoliv jiným. Jediným společným jmenovatelem jejich setkání je získání toho, co se v cíli fronty nachází.

V dnešní uspěchané době je to jedno z mála míst, kde je nutno se zastavit a posečkat, až na vás přijde řada. Zde se potkávají neznámí lidé a z dlouhé chvíle, bez ohledu na dostatek dat v mobilu, se spolu tu a tam dají do řeči. Někdy se dokonce čirou náhodou setkají ve frontě známí a mají najednou možnost si popovídat, aniž by se museli stále dívat na hodinky. Tady je to totiž bezpředmětné, chcete-li se dostat až do cíle fronty.

K takové situaci jsem se nachomýtl. Bez ohledu na vzorné dodržování odstupů jsem chtě nechtě vyslechl část rozhovoru, který vedli dva pánové přede mnou.

„Má to novej fejslift, tak jsem uvažoval, že to líznu, vypadalo to na dobrej dýl, ale nakonec jsem to skrečoval, bylo by to moc drahý.“

Trochu se mi protáhl můj nevyžehlený obličej, ale vstup do debaty jsem nakonec zavrhl. Inu ne každý obchod či pronájem vždy vyjde.

„Tak jsem si něco vygůglil a trochu o tom četoval s kámošema. Vypadalo to jako dobrá nabídka.“

Kdo hledá, najde, praví české přísloví. Vzpomněl jsem si na muzikanta Zímu ze hry „Lucerna“ od Aloise Jiráska, uvedenou v roce 1905. Zímova věta: „Jak bych čet´ a četu…“ zdobí snad každou jeho repliku ve slavné hře. Jak se ovšem tohle podivné sloveso ze staré češtiny dostalo do angličtiny a pak zpět, je mi velkou záhadou. Možná se je do Anglie podařilo propašovat s Čapkovými roboty.

„Ňákej chlápek nabízel oktávku za slušný peníze. Pak jsem ale zjistil, že to stará šunka a za ty peníze to nestojí. Tak jsem ho vyfakoval.“

No, jestli k tomu opravdu došlo, je mi jich obou upřímně líto. Obchod se dá zrušit i ve vší slušnosti a bezbolestně.

„Ale už jsem si zabukoval jiný, od kámoše, to vykešujeme, bude to levnější.“

No, v naší mateřštině býval rozdíl mezi slovy zamluvit a zaknihovat. Asi už není. Hlavně, že peníze se vysází na dřevo.

Jeho společník se zájmem poslouchal a také přispěl svou trochou do mlýna.

„No, taky bych potřeboval nový vozidlo. Ale teď to nejde. To víš, kluk roste a potřebuje spoustu věcí. Tou pubertou je celej naspídovanej. Tak jsem mu tudle sháněl nějakej autfit na lyže. Ale mám apku s bazarem, tam seženeš dobrý zboží a levně. Poustli mě to a vypadalo to dobře. Teď je super vystajlovanej.“

Jenom aby ta puberta neproběhla moc vysokou rychlostí, to se zpravidla na vnějším vzhledu mladých chlapců nepříjemně projeví, napadlo mě. Ale horský vzduch pleti prospívá. Poslané obrázky ze sjezdovky jistě dosvědčí, že chlapec vypadá výborně.

„Ještě jsem přibral nějaký autdórový boty, rostou mu nohy a na jaro budou oukej. Tak jsem ten šop volajkoval.“

Věřme, že se v nich dostane nejen ze dveří, ale i třeba do lesa nebo na louku. A pochvala potěší každého obchodníka.

A pak jsme se už dostali na řadu a bylo po debatě.

Výsledky fronty byly pro mě osobně dvakrát negativní. Jednak pokud jde o covid, jednak pokud jde o češtinu. Tak jsem si dosud myslel, že česky docela umím. Život ukazuje, že nikoliv tak, jak je dnes potřebné, tak, abych zvládal různé běžné situace, třeba si něco koupit. A to může být nebezpečné. Proto sleduji veškerá vyjádření a povídání svých známých a přátel se zvýšenou ostražitostí, abych včas pochytil, kudy se to vlastně naše mateřština ubírá. A jak bych čet´ a četu, je to cesta křivolaká, klopotná a plná výmolů.  

 

 

Autor: Jaroslav Müllner | úterý 19.1.2021 13:10 | karma článku: 25,22 | přečteno: 761x
  • Další články autora

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné navštěvovat památky

Jak přibývají léta, stále více mě zajímá historie. Člověku je asi vrozena potřeba vědět, kdo jsem a odkud přicházím. Odkud pramení způsob života, který vedeme. A vydávám se na místa, která v sobě historii nesou.

16.4.2024 v 13:11 | Karma: 16,07 | Přečteno: 363x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné milovat českou kuchyni

Paní Jiřinka Spořádaná si přivstala. Dnes je totiž slavný den, její životní soupoutník a spořádaný manžel Petr se právě dnes dožil padesátky a zařadil se tak již neodvratně mezi prostatiky v nejlepších letech.

30.1.2024 v 13:11 | Karma: 20,79 | Přečteno: 449x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné reklamovat televizor

Stává se, že lidé přebývají ve svém domě nebo bytě sami. Tyto samotáře lze dělit na několik druhů, na počítačové, televizní, rozhlasové, případně mobilové podle toho, co mají v době samoty doma zapnuto.

31.10.2023 v 13:11 | Karma: 22,67 | Přečteno: 614x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné být bez mobilu

Bydlet v paneláku má své výhody i nevýhody. Prostředí je to poněkud uniformní, ale na druhé straně je tu vše, co k běžnému žití potřebujete. Voda, elektřina, plyn, teplo, světlo. Zdánlivé samozřejmosti.

29.8.2023 v 13:11 | Karma: 25,30 | Přečteno: 687x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné dodržovat prevenci

Je to už pár let, kdy pan Spořádaný překročil padesátku a postoupil tak do kategorie mužů v nejlepších letech. Popravdě nevěděl, co tato kategorie obnáší a proč se tak vznešeně říká stárnoucím a chátrajícím mužům.

25.7.2023 v 13:11 | Karma: 22,35 | Přečteno: 608x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné stranit se žen

Ženy, ta tajemná stvoření, po kterých my muži celý život toužíme a současně se marně snažíme jim porozumět, vyzývavé a současně nedostupné, laskavé i přísné, umějí být láskyplné i rafinovaně kruté.

27.6.2023 v 13:11 | Karma: 16,09 | Přečteno: 400x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné opakovat reformy

Pátek je dnem chatařů a chalupářů, kteří se masivně přesunují do svých víkendových destinací a dva tři dny se snaží zapomenout na chaos a stres života ve městě. Ne všechno se však dá jen tak nechat za sebou a zapomenout.

9.5.2023 v 13:11 | Karma: 15,74 | Přečteno: 346x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné psát písně

Už dlouho jsem nenapsal žádnou píseň, napadlo mě, když jsem se probíral svazkem textů, akordů a not, říkám jim Hříčky, a hledal písničky, které bychom si s přáteli mohli na nejbližším setkání zahrát.

18.4.2023 v 13:11 | Karma: 8,53 | Přečteno: 150x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné žít bez aplikace

Pan Spořádaný je sice spíše konzervativní muž, ale nevyhýbá se moderní technice a službám, které poskytuje. Život sdílí se svým chytrým telefonem, čímž vytváří občas dojem, že je také chytrý.

21.3.2023 v 13:11 | Karma: 17,46 | Přečteno: 397x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné spořit na stáří

Pan Scháněl jezdí za rodiči do malého domku na Vysočině rád. Vyrostl tu, miluje zdejší kraj, má tu spoustu známých a přátel, rodná hrouda je prostě rodná hrouda.

31.1.2023 v 13:11 | Karma: 29,52 | Přečteno: 966x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné nakupovat ve slevě

Sleva – jak přitažlivé, magické slovo! V návštěvnících nákupních středisek vyvolá zvýšení hladiny adrenalinu, vyplaví do těla endorfiny a nastolí stav jakési hysterické euforie.

27.12.2022 v 13:11 | Karma: 32,62 | Přečteno: 7057x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné louskat cvrčky

Ten den byl pan Scháněl poněkud neklidný. Seděl ve svém pohodlném křesle u malého stolku, popíjel oblíbeného turka, ale dnes si tuhle svoji pohodovou chvíli po návratu z práce nijak neužíval.

27.9.2022 v 13:11 | Karma: 16,32 | Přečteno: 301x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné číst českou klasiku

Lidi nečtou. Aspoň se to často říká. Popravdě nevím, jak je to ve skutečnosti. Nabídka knih je obrovská, v knihkupectvích jsou slušné počty zákazníků, mnoho lidí čte e-knihy a spoustu dalších textů na internetu.

31.8.2022 v 23:10 | Karma: 19,78 | Přečteno: 529x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné jet do Chorvatska

Mám rád adrenalin. Neznamená to, že bych se pokoušel přejít po laně mezi dvěma mrakodrapy, všechno má své meze, ale plánovaná dovolená v Chorvatsku sestávající z poklidného polehávání na pláži ve mě velké nadšení nevyvolala.

26.7.2022 v 13:10 | Karma: 27,88 | Přečteno: 1201x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné vyvěsit vlajku

Všechno se to vlastně seběhlo jako souhra několika náhod. Pan Slušný nedopatřením, sháněje jakési doplňky do kuchyně, zabloudil v supermarketu na rozhraní oddělení hraček a jiných věcí pro děti a mládež a sportovních pomůcek.

24.5.2022 v 13:10 | Karma: 23,97 | Přečteno: 745x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné snít

Byla sobota, den klidu a odpočinku, ale pan Spořádaný se probudil celý zpocený a s pocitem nevyspání. Ještě se trochu motal, když dorazil z koupelny do kuchyně, kde už na něj čekala jeho drahá polovička se snídaní.

10.5.2022 v 13:10 | Karma: 13,44 | Přečteno: 257x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné odhlásit plyn

Nevím proč, snad z důvodu monotématického vysílání televize, přišlo mi podívat se po letech podrobněji na došlé vyúčtování spotřeby plynu v mé skromné domácnosti. A dospěl jsem k názoru, že plyn vlastně nepotřebuji.

14.4.2022 v 13:10 | Karma: 31,34 | Přečteno: 1267x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné dělat řidičák

Byl pátek navečer a pan Slušný vyrazil na svou pravidelnou pouť za partičkou mariáše. Se svými přáteli se scházel pravidelně v hospůdce, která byla bohužel až na druhém konci nevelkého města, kde žije.

11.3.2022 v 8:10 | Karma: 16,98 | Přečteno: 365x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné chodit pěšky

Pan Pěšák miluje turistiku. Vyrazit pěšky na jemu dosud neznámou trasu po turistických značkách je pro něho i ve zralém věku největší radostí. Jen v poslední době mu tuto rozkoš trochu kazí rostoucí počet cyklistů na stezkách.

8.2.2022 v 13:10 | Karma: 20,34 | Přečteno: 529x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Müllner

Jak je nebezpečné dát se očkovat

Zjara loňského roku jsem se po pečlivé úvaze rozhodl, že se nechám očkovat proti covidu. Jakožto zralý muž jsem usoudil, že pozitiva převažují nad případnými riziky, a absolvoval jsem dvě kola očkování, celkem bez problémů.

11.1.2022 v 13:10 | Karma: 44,77 | Přečteno: 20015x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 71
  • Celková karma 18,43
  • Průměrná čtenost 1158x
Jsem zralý muž, který se rychle blíží k věku odpočinku. Mám rád muziku a literaturu. Už jsem toho dost prožil, ale stále mě překvapují nové a nové věci. Občas o nich napíšu píseň, občas nějaký text. Moji přátelé se jimi baví. Tak posuďte sami, jestli mám upřímné přátele.

Seznam rubrik